Schouten Europe lanceert nieuwe plantaardige tonijn
07 oktober 2025
Schouten Europe breidt haar assortiment visvervangers uit met een vernieuwde plantaardige tonijn. Het product is ontwikkeld voor brede toepassing en leent zich voor onder meer smeer- en maaltijdsalades, wraps, kant-en-klaarmaaltijden en als topping op pizza of flammkuchen.
Enkele jaren geleden bracht Schouten al een eerste variant plantaardige tonijn op de markt. Productmanager Annemiek Vervoort: ‘We hebben een grote verbeterstap weten te zetten in de textuur en de smaak. We verwachten dat het nieuwe product nog beter voldoet aan de verwachtingen van de consument.’ De tonijn kan direct koud worden gegeten en is daarmee klaar voor gebruik.
Zorgen rond overbevissing
De introductie speelt ook in op zorgen rond overbevissing. ‘Veel tonijnsoorten worden zwaar bevist en sommige, zoals de blauwvintonijn, worden zelfs met uitsterven bedreigd. Onze nieuwe plantaardige tonijn heeft dezelfde structuur en smaak als echte tonijn. Zo kan iedereen op een verantwoorde manier blijven genieten van de smaak van tonijn’, aldus Vervoort.
De nieuwe tonijn is onderdeel van de doorontwikkeling van Schoutens Classics-lijn, waarin producten worden verbeterd om consumentenacceptatie te vergroten. ‘Waarom zou je een product dat minimaal net zo lekker is, gezonder, duurzamer en goedkoper, niet vaker eten?’, zegt Vervoort.
Primeur op Anuga
Schouten presenteerde de plantaardige tonijn onlangs tijdens de Anuga in Keulen (4 t/m 8 oktober). Het product is koelvers verkrijgbaar in zakken van 3,5 en 1 kilo, met een houdbaarheid van minimaal drie maanden.
Schouten startte in 1990 als eerste Nederlandse partij met vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten en levert inmiddels een breed assortiment in meer dan vijftig landen. Sinds 2021 ontwikkelt het bedrijf ook visvervangers.